روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید

رنگ ها بر اساس فعالیت های مختلف تغییر می کنند

هر شغل نیز دارای طیف رنگی مشخصی است.

در طراحی لوگو نیز رنگ ها بر اساس مشاغل مختلف تغییر می کنند.

رنگ در برندها

روانشناسی رنگ چیست؟

در سال 1666، دانشمند انگلیسی سر اسحاق نیوتن کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می کند، به همه رنگ های قابل مشاهده جدا می شود. نیوتن

همچنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج تشکیل شده است و نمی توان آن را بیشتر به رنگ های دیگر جدا کرد.

روانشناسی رنگ چیست؟

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که نور می‌تواند برای تشکیل رنگ‌های دیگر ترکیب شود. به عنوان مثال، نور قرمز با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. برخی از رنگ‌ها، مانند سبز و

سرخابی، هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید را به وجود می‌آورند.

اگر تا به حال نقاشی کرده اید، احتمالاً متوجه شده اید که چگونه رنگ های خاصی را می توان برای ایجاد رنگ های دیگر مخلوط کرد.

با توجه به شیوع رنگ‌ها، می‌توان انتظار داشت روان‌شناسی رنگ‌ها حوزه‌ای توسعه‌یافته باشد.

به‌طور شگفت‌انگیزی،کار نظری یا تجربی کمی تا به امروز در مورد تأثیر رنگ‌ها بر عملکرد روان‌شناختی انجام شده است، و کاری که انجام شده است عمدتاً ناشی از نگرانی‌های

عملی بوده است، نه دقت علمی.

معنا و مفهوم روانشناسی رنگ 

با وجود کمبود کلی تحقیق در این زمینه، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی داغ در بازاریابی، هنر، طراحی و سایر زمینه ها تبدیل شده است. بسیاری از شواهد در این زمینه

نوظهور در بهترین حالت حکایتی است، اما محققان و کارشناسان چند کشف و مشاهدات مهم در مورد روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خوی، احساسات و رفتارها انجام داده

اند.

احساسات شما در مورد رنگ اغلب عمیقاً شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ خودتان دارد.

به عنوان مثال، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می شود، در بسیاری از کشورهای شرقی به عنوان نماد

حتما در winon بخوانید :  هاست

عزاداری دیده می شود.

اثرات روانی رنگ ها

چرا رنگ چنین نیروی قدرتمندی در زندگی ما است؟ چه اثراتی می تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشد؟ در حالی که درک رنگ تا حدودی ذهنی است، برخی از جلوه های رنگی

وجود دارند که معنای جهانی دارند.

اثرات روانی رنگ

رنگ‌هایی که در ناحیه قرمز طیف رنگی قرار دارند به رنگ‌های گرم معروف هستند و شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند. این رنگ های گرم احساساتی را از احساس گرما و آرامش

گرفته تا احساس خشم و خصومت را بر می انگیزند.

رنگ‌های سمت آبی طیف به رنگ‌های سرد معروف هستند و شامل آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب آرام توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساسات غمگینی یا

بی‌تفاوتی را نیز به ذهن متبادر کنند.

واکنش مردم به رنگ های مختلف چگونه است؟

رنگ زیر را انتخاب کنید تا در مورد اثرات احتمالی بیشتر بدانید و واکنش‌های سایر خوانندگان را بیابید:

مشکی
سفید
قرمز
آبی
سبز
رنگ زرد
رنگ بنفش
رنگ قهوه ای
نارنجی
رنگ صورتی

رنگشناسی روشی به عنوان درمان

چندین فرهنگ باستانی، از جمله مصری ها و چینی ها، کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها را برای بهبودی انجام می دادند. کروموتراپی گاهی اوقات به عنوان نور درمانی یا رنگ

شناسی شناخته می شود.

رنگ شناسی امروزه هنوز به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود.

قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.

تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می شود.

پرتقال برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که آبی باعث تسکین بیماری ها و درمان درد می شود.

تصور می شود سایه های نیلی مشکلات پوستی را کاهش می دهد.

تحقیقات مدرن در حوزه رنگ

اکثر روانشناسان رنگ درمانی را با شک و تردید می بینند و به این نکته اشاره می کنند که تأثیرات فرضی رنگ اغلب به شدت اغراق آمیز است. رنگ ها نیز در فرهنگ های

حتما در winon بخوانید :  تبلیغات

مختلف معانی مختلفی دارند.

تحقیقات مدرن در روانشناسی رنگ

تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است که اثرات تغییر خلق و خوی رنگ ممکن است موقتی باشد. اتاق آبی ممکن است در ابتدا باعث ایجاد احساس آرامش شود، اما این

اثر پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

با این حال، تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ می تواند افراد را به روش های شگفت انگیزی تحت تاثیر قرار دهد:

در یک مطالعه، قرص های دارونما با رنگ گرم موثرتر از قرص های دارونما با رنگ سرد گزارش شده است.

طبق شواهد حکایتی، چراغ‌های خیابانی به رنگ آبی می‌تواند منجر به کاهش جرم و جنایت شود.

قرمز باعث می شود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند، چیزی که به گفته محققان ممکن است در طول فعالیت های ورزشی مفید باشد.

یونیفرم های سیاه بیشتر احتمال دارد جریمه شوند. علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای که به داده‌های تاریخی تیم‌های ورزشی و لباس پوشیدن آنها پرداخته بود، دانش‌آموزان به احتمال

بیشتری ویژگی‌های منفی را با بازیکنی که لباس مشکی پوشیده بود مرتبط می‌دانند.

رنگها می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارد

مطالعات همچنین نشان داده اند که رنگ های خاص می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند. هیچ کس دوست ندارد یک تست درجه بندی شده را ببیند که با جوهر قرمز پوشانده شده

است، اما یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان در واقع به عملکرد آزمون آسیب می رساند.

رنگ می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد

در حالی که رنگ قرمز اغلب به عنوان تهدید کننده، تحریک کننده یا هیجان انگیز توصیف می شود، بسیاری از مطالعات قبلی در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حد زیادی بی نتیجه بوده اند.

با این حال، این مطالعه نشان داد که قرار دادن دانش آموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان، تأثیر منفی بر عملکرد آزمون دارد.

حتما در winon بخوانید :  خوانایی

شما در سایت adobe color می توانید به راحتی رنگ های خود را بر اساس روانشناسی رنگ تنظیم کنید.

در این مقاله به بررسی ویژگی های چندین رنگ مختلف پرداخته ایم و روانشناسی رنگ را مورد تجزیه تحلیل قرار داده ایم.

با ما همراه باشید تا در ادامه با روانشناسی رنگ ها بیشتر آشنا شوید

با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید روان شناسی بسیار جالبی برای شناخت افراد داشته باشید، شخصیت شناسی با استفاده از رنگ‌ها رنگ افراد را بشناسید . هر رنگ

ویژگی‌های خاص خود را دارد.

بررسی رنگ ها از دیدگاه مثبت آن ها :

بررسی رنگ ها از دیدگاه مثبت آن ها

قرمز : انرژی ، شور و هیجان ، حرکت ، جاه طلبی و عزم ، حرارت

نارنجی : اجتماعی ، خوش بینی

زرد : هوش و ذکاوت ، سرحال و بشاش

سبز : تعادل و رشد ، اعتماد به نفس

آبی : اعتماد و آرامش

بنفش : رنگ رویاپردازی

فیروزه ای : ارتباط و وضوح ذهن

صورتی : عشق بی قید و شرط است. صورتی همچنین می تواند نابالغ، احمقانه و دخترانه باشد.

سرخابی : رنگ هماهنگی جهانی و تعادل احساسی

قهوه ای : یک رنگ دوستانه اما در عین حال جدی، امنیت، حفاظت، آسایش و ثروت مادی است.

خاکستری : رنگ مصالحه است – نه سیاه و سفید.  بی تدبیری و جداگانه  و می تواند غیر قابل پیش بینی باشد.

نقره ای :  انرژی زنانه دارد؛ این مربوط به ماه و باران و جریان جزر و مد است – مایع، عاطفی، حساس و مرموز است.

طلایی : رنگ  موفقیت و پیروزی است. همراه با فراوانی و رفاه، لوکس و کیفیت، اعتبار و پیچیدگی، ارزش و ظرافت، روانشناسی رنگ طلایی حاوی ثروت، ثروت مادی و استثمار است.

سفید : خلوص، بی گناهی، کامل بودن و تکمیل

سیاه : رنگ پنهان، مخفی و ناشناخته است، ایجاد یک فضا از رمز و راز.

همانطور که در قسمت توضیح داده شد هر رنگ دارای ویژگی های خاصی است که هر کدام از این رنگ ها نیز دارای زیر مجموعه های گوناگونی هستند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.