برند و برندسازی

واژه برند به مفهومی در تجارت و بازاریابی اشاره دارد که یک شرکت، محصول یا فرد را از سایر همتایان متمایز می کند. برندها ناملموس هستند و بیشتر به عنوان احساس و شناخت نسبت یک شرکت، شخص یا محصول شناخته می شوند.

همه برندها از نماد به عنوان لوگو برای کمک به شناسایی برند در بازار استفاده می کنند. بسیاری از مردم ممکن است تفاوت بین برند و لوگو را ندانند.

در واقع برند ارزشی است که مخاطب به عنوان قابل توجه ترین ویژگی و لوگو شناخته می شود. این علامتی است که برند را با آن می شناسند.

برند چیست؟

برند چیست؟

تعریف برند آنقدرها هم که فکر می کنیم آسان نیست. زیرا ما با تمامی دارایی های یک کسب و کار و در واقع مهمترین و با ارزش ترین دارایی های آن سروکار داریم.

به همین دلیل برای تعریف برند، دیدگاه های مختلفی از جنبه های مختلف اقتصادی، تجاری، هویتی و رابطه ای در نظر گرفته می شود.

اما به طور کلی، برند روشی است که شرکت، کسب و کار، سازمان و حتی فرد توسط دیگران درک می شود.

در واقع، هرکسی که تجربه برندسازی دارد، درک خودش را دارد. برند چیزی فراتر از یک لوگو، طرح یا نشانه است و باید آن را حس شناختی یک محصول یا کسب و کار بدانیم.

برندها در ذهن افرادی که با آنها زندگی می کنند باقی می مانند. کارمندان، سهامداران و سرمایه گذاران، رسانه ها و مهمتر از همه مشتریان، بیشترین میزان تعامل و تجربه را از یک برند واحد دارند.

با این حال، امروزه بسیاری از مردم به طور سنتی یک برند را همان تجارت می نامند.

عناصر اصلی برند

عناصر اصلی برند

برندینگ موضوع پیچیده ای است. همه ما در طول روز بارها از واژه برند استفاده می کنیم. با این حال، تعداد کمی می توانند آن را تعریف روشنی ارائه دهند.

برخی افراد حتی برندسازی را با وب سایت اشتباه می گیرند! با این حال، در دنیای امروز، حضور دیجیتال و وب سایت برخی از مهم ترین جنبه های یک برند هستند.

برای درک نام تجاری و برآورده کردن انتظارات خود از واقعیت آن، باید با اصطلاحات مرتبط با آنها آشنا باشید و معنای آنها را به خوبی درک کنید. به این ترتیب می توانید مراحل رسیدن به خواسته های خود را به خوبی شناسایی کنید.

1. موقعیت

موقعیت برند

موقعیت یابی روشی است که به وسیله آن یک محصول می تواند جای پای خود را در بازار به دست آورد. این یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار برند است.

موقعیت برند کمک می کند تا مشخص شود محصول شما کدام بخش از بازار را هدف قرار داده است.

به عنوان مثال، ویرجینیا اسلیمز نوعی سیگار است که زنان را هدف قرار می دهد. مواد اولیه و مواد تشکیل دهنده این سیگار هیچ تفاوتی با انواع مردانه آن ندارد و تنها تفاوت آن در قطر کمتر و بسته بندی باریک تر آن است.

2. شخصیت

شخصیت برند

یک برند درست مثل یک فرد شخصیتی دارد. شخصیت برند یکی از عناصر مهم برندسازی است و نشان دهنده ویژگی های عاطفی خاص مرتبط با یک برند است.

به عنوان مثال می توان به جوانی پپسی و پشتکار رانگلر اشاره کرد. عناصری مانند رنگ لوگو و فونت نام برند بر فردیت آن تأثیر می گذارد.

3. تمایز

همانطور که از نام آن پیداست، تمایز برند به تفاوت بین یک برند و همتایان آن اشاره دارد. به عنوان مثال، Dell به کاربران این امکان را می دهد که به صورت جداگانه اجزای مورد نیاز خود را انتخاب کرده و شخصاً رایانه خود را مونتاژ کنند.

این یکی از بارزترین ویژگی های این برند با کامپیوترهای آماده و غیر سفارشی است و یکی از اصلی ترین بخش های برندسازی می باشد.

4. ارتباط

ارتباط برند

ارتباط برند پیامی است که برند از طریق منابع مختلف مانند تبلیغات، بروشورها، عبارات و شعارها منتقل می کند. یک برند در حال توسعه باید بتواند پیام خود را به وضوح به مخاطبان خود منتقل کند.

5. هویت

هویت برند

بیایید از ابتدا شروع کنیم. برند به چه معناست؟ هویت برند چیست؟ برند نامی است که به یک سازمان خاص اشاره می کند و افراد را با محصولات یا خدمات آن به شیوه ای متمایز آشنا می کند.

هویت برند یک عنصر کلیدی در برندسازی است که به افراد کمک می کند تا به راحتی این محصولات و خدمات را شناسایی کنند.

هویت برند را می توان از طریق لوگو یا سایر عناصر بصری آشکار کرد.

6. تصویر

تصویر برند

تصویر برند دیدگاهی است که افراد در مورد برند مورد نظر در ذهن دارند. این بررسی همچنین انتظارات مردم از برند را برجسته می کند.

برای مثال برند رولز رویس تصویری از این خودروساز لوکس را ترسیم می کند. بنابراین حتی اگر تقاضا برای خودروهای گران قیمت زیاد نباشد، این شرکت نمی تواند خودروهای مقرون به صرفه تولید کند.

زیرا مشتریان از تحریف تصویر ارائه شده توسط این سازنده خودروهای لوکس رنج نخواهند برد. تغییر تصویر برند دشوار و گاهی غیرممکن است.

بنابراین، قبل از سرمایه گذاری برای ارائه یک تصویر برند خاص، بهتر است ابتدا هدف خود را به دقت تعیین کنید.

7. تجربه

تجربه برند نیز یک عنصر کلیدی در برندسازی است و ترکیبی از همه چیزهایی است که مشتری در فرآیند خرید و استفاده از یک برند از سر می گذراند.

مثلاً هنگام سفارش و خوردن غذای KFC چه احساسی دارید؟ برخورد کارکنان رستوران چیست؟ طعم غذا چگونه است؟ آیا غذای شما به موقع تحویل داده می شود؟

این رستوران در سرتاسر دنیا شعبه دارد و انتظار می‌رود که همه شعبه‌ها استانداردهای یکسانی داشته باشند و بتوانند تجربه‌ای عالی را برای مشتریان فراهم کنند.

برندسازی چیست؟

برندسازی چیست؟

امروزه اغلب می شنوید که برای ایجاد ظاهری خوب باید روی برند تجاری یا شخصی خود کار کنید. اما برندسازی به چه معناست؟

در واقع، برندسازی مجموعه ای از اقدامات است که نحوه درک شما از شرکت، سازمان یا شخص شما را شکل می دهد. قطعاً این تصور خریدارانی نیست که از آنها بیرون می آیند و آیفون می خرند.

اما درک آنها به یک دلیل مهم است: ادراک رفتار را دیکته می کند. بر اساس تحقیقات روانشناختی و اجتماعی، متوجه می شویم که حتی زمانی که فکر می کنیم همه چیز تحت کنترل است، رفتار ما اغلب تحت تأثیر محرک هایی قرار می گیرد که کاملاً ناخودآگاه هستند.

به طور خلاصه، نحوه درک مردم از یک برند به طور کامل نحوه تعامل و رفتار آنها با تجارت را تعیین می کند.

البته ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان برندینگ بر این باورند که با برندسازی متفاوت است. در واقع شما با برندسازی یک برند ایجاد می کنید و آگاهی را در مورد آن افزایش می دهید.

اما در برندسازی شما مجموعه اقدامات مشابهی را انجام می دهید که شامل ایجاد ارزش برای مشتری و نحوه درک او از کسب و کار است. اما معمولاً همان کلمه برندینگ به کار می رود.

فاکتورهای مهم در برندسازی

فاکتورهای مهم در برندسازی

در بالا عناصر کلیدی در ایجاد هویت هر برند را مشاهده کردید. هر یک از این 7 عنصر یک پازل از نام تجاری شما را تشکیل می دهد و در بینندگان شما فکر می کند که واقعاً چه کسی هستید، چرا بهتر از رقبای خود هستید و چرا باید شما را به آنها بسپارند.

بدون این عناصر کلیدی تصویر شما در ذهن مشتری باقی نمی ماند. اگر مشتری برند شما را به خاطر نیاورد، مطمئناً هیچ یک از پیشنهادات شما را نخواهد خرید و به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی از رقابت حذف خواهید شد.

قبل از ارائه خدمات یا محصول در بازار، ابتدا باید روی عناصر برند تمرکز کنید. پس خلاق باشید تا به یاد ماندنی بمانید.

عناصر این برند به تفصیل در زیر توضیح داده شده است، اما دو عنصر اصلی و مهمی که باید به خاطر داشته باشید، طراحی لوگو و طراحی سایت است. این خدمات به صورت کاملا حرفه ای در تیم لوگووین جهت رشد هر چه بیشتر برند شما مشتریان عزیز ارائه می شود.

1. اسم برند

اسم برند

شاید مهم ترین عنصر در توسعه هویت برند، نام برند باشد که حضور شما را در ذهن مشتریان و سایر مخاطبان بیشتر به چشم می آورد.

اسم برند هویت شما را در یک یا چند کلمه تعریف می کند و به مشتریان شما اجازه می دهد بفهمند شما چه کسی هستید!

می توان گفت که نام برند اولین تاثیر را بر روی مشتری می گذارد. البته انتخاب اسم برند کار ساده ای نیست، زیرا باید هویت برند شما را نشان دهد.

هنگام انتخاب نام برند، باید در نظر داشته باشید که برند شما باید چه چیزی را نشان دهد، آیا می توان از آن در بازار استفاده کرد یا خیر، و آیا با استراتژی برند شما مطابقت دارد یا خیر.

2. طراحی لوگو

لوگوی برند

لوگو یک علامت تجاری بصری است که می توان آن را دومین عنصر مهم برندسازی در نظر گرفت. لوگو باید به اندازه نام برند آشنا باشد، زیرا معمولاً تصویر بهتر از کلمات به خاطر سپرده می شود.

اکثر لوگوهای برندهای بزرگ جهانی کاملاً ساده طراحی شده اند. کوکاکولا، نایک یا اپل را می توان به راحتی با لوگوی خود شناسایی کرد.

اپل به یکی از نمونه های موفق در انتخاب نام و لوگو تبدیل شده است. یک نام ساده در کنار یک لوگوی ساده تر!

توجه داشته باشید که لوگوی شما می تواند یک لوگوی نوشتاری نیز باشد. لوگوی نوشته شده در واقع با نام برند منطبق است که به طرز ماهرانه ای با فونت ها و رنگ های خاص طراحی شده است.

برندهایی مانند گوگل و فدکس نمونه های خوبی از لوگوهای متنی هستند.

3. رنگ

رنگ برند

رنگ یکی از قوی ترین عناصر یک برند است و می تواند مسیر برندسازی شما را هموارتر کند. معمولا برندهای بزرگ دنیا فقط یک رنگ ساده را برای برند خود انتخاب می کنند.

هنگامی که مشتری رنگ مورد نظر را در یک مکان خاص می بیند، ذهن او به سرعت به سمت برند مرتبط جذب می شود.

به یاد داشته باشید که رنگ ها احساسات و احساسات خاصی را منتقل می کنند و می توانند بر موفقیت یا شکست یک تجارت تأثیر بگذارند.

قبل از انتخاب رنگ برند حتماً در مورد روانشناسی رنگ ها بیشتر بخوانید.

4. شعار تبلیغاتی

شعار برند

چند کلمه شعار تبلیغاتی قابلیت تداعی سریع مطلب مورد نظر را در ذهن مشتری دارد و نباید آن را دست کم بگیریم. شعار می تواند نام برند را حفظ کند و شانس موفقیت هر کسب و کاری را افزایش دهد.

هنگام انتخاب یک شعار، به این نکته توجه داشته باشید که شعار کسب و کار شما باید به یاد ماندنی، بیان آسان و مطابق با هویت برند شما باشد.

5. شکل

شکل برند

طراحی محصول یکی دیگر از عناصر برندسازی است. در یک بازار اشباع، یک راه آسان برای متمایز ساختن محصولات از سایر رقبا، ایجاد شکل و طرحی متفاوت از اشکال عمومی و استاندارد است.

با تفکر خلاقانه و ایجاد چیزی متفاوت از آنچه مردم دیده اند، می توانید مخاطبان خود را با برند خود درگیر کنید.

6. گرافیک

گرافیک برند

سبک گرافیکی عنصر دیگری است که هویت بصری برند شما را ایجاد می کند و تصویر برند را به مخاطب نشان می دهد.

سبک گرافیکی می تواند لوگوی شما را تکمیل کند، اما این یکسان نیست.

اگر طراحی شما به درستی انجام شود، بینندگان می توانند به همان اندازه که لوگو را به خاطر می آورند، سبک گرافیکی شما را نیز بشناسند.

به عنوان مثال تصویر خاص به کار رفته در محصولات برند لویی ویتون، محصولات این برند را در بین هزاران نمونه دیگر متمایز می کند.

7. تایپوگرافی

تایپوگرافی برند

چاپ، مانند لوگو، نقش مهمی در هویت برند شما دارد. فونتی که استفاده می کنید ممکن است از لوگوی شما الهام گرفته شده باشد، یا ممکن است چیزی کاملاً متفاوت از لوگو باشد.

اما همچنان مکمل خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که فونتی که انتخاب می کنید با تمام عناصر و ویژگی های برند مطابقت داشته باشد، زیرا فونت ها مانند رنگ می توانند احساسات خاصی را در مخاطب برانگیزند.

8. طراحی سایت

طراحی سایت

تاثیری که طراحی وب سایت بر برندسازی می گذارد بر هیچکس پوشیده نیست.

همه ما می دانیم که برای موفقیت در دنیای رقابتی امروز به یک برند نیاز داریم. داشتن یک برند قابل اعتماد نه تنها می تواند اعتماد کاربران و مشتریان را جلب کند، بلکه باعث شناخته شدن بیشتر کسب و کار ما می شود.

توجه داشته باشید که برند شما می تواند احساسات شما را به مشتریانتان منتقل کند، بنابراین باید اطلاعات کامل و کافی در مورد تاثیر برندتان بر مشتریانتان داشته باشید.

همانطور که می دانید برخی از برندها در سطح جهانی فعالیت می کنند و برندها و محصولات آنها در بسیاری از کشورها دیده می شود و برخی از برندها حتی در کشور خودشان اصلاً محبوب و ناشناخته نیستند.

راه های زیادی برای ارائه برند خود به دنیا و استفاده از محصولات یا خدمات آنها برای جلب توجه آنها وجود دارد.

طراحی وب سایت یک شرکت می تواند نقش بسزایی در اطلاع رسانی، افزایش آگاهی، ایجاد اعتبار برند و … داشته باشد، بنابراین امروزه طراحی وب سایت جزء لاینفک برندسازی اینترنتی است. همیشه به یاد داشته باشید که وب سایت شما می تواند فاصله بین شما و مشتریان را به حداقل برساند و حس اعتماد را در مشتری ایجاد کند.

9. طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن موبایل

در سال‌های اخیر، با گسترش تکنولوژی، تلفن‌های همراه به عنصری تاثیرگذار در زندگی همه افراد تبدیل شده‌اند و با ظهور حوزه های طراحی اپلیکیشن‌ های مختلف موبایل می‌توان بسیاری از کارها را به راحتی انجام داد.

با توجه به اهمیت اپلیکیشن های موبایل، بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفته اند از این طریق کاربران بیشتری را جذب کنند. همه کسب و کارها با داشتن یک اپلیکیشن می توانند ارتباط نزدیکتر و قوی تری با کاربران خود داشته باشند.

علاوه بر این، با طراحی و توسعه یک اپلیکیشن می‌توانیم از همه رقبا پیشی بگیریم و قدرتمندتر در عصر دیجیتال حضور داشته باشیم.

سوالات متداول

چگونه برند را بهتر درک کنیم؟

برندها و لوگوها به طور نامشهود به افراد کمک می کنند تا یک شرکت خاص و محصولات آن را شناسایی کنند.

این امر به ویژه زمانی صادق است که شرکت ها نیاز دارند خود را از سایرینی که محصولات مشابهی را در بازار ارائه می دهند، از جمله لوگوهای عمومی متمایز کنند.

مردم اغلب لوگوها، شعارها یا سایر علائم شرکت را با هویت برند اشتباه می گیرند. در حالی که این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

نام برند چیست؟

اسم و نام برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی های شرکت است. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها اغلب آن را به عنوان خود برند (مثلاً پپسی) معرفی می‌کنند.

بنابراین سازمان‌هایی برای ثبت و حافظت از برندها و علائم تجاری، از جمله نام‌های تجاری، لوگوها و نشان ها، از نظر حقوقی دفاع می کنند.

برند شخصی چیست؟

هویت و برند نه تنها توسط شرکت ها استفاده می شود، بلکه امروزه توسط افراد نیز استفاده می شود که به آن برندسازی شخصی می گویند.

به عنوان مثال، خانواده کارداشیان ارزش برند خود را پس از به دست آوردن محبوبیت از یک واقعیت نمایش محبوب به دست آوردند.

این خانواده با هم و به طور جداگانه از نام خود برای راه اندازی موفقیت آمیز حرفه ای در رسانه ها و مدل ها، نمایش های اضافی، لوازم آرایشی، عطر و خطوط لباس استفاده کردند.

در موردی دیگر مهران مدیری بازیگر و هنرمند ایرانی از نام خود برای راه اندازی برند عطر و ادکلن مدیری استفاده کرد.

تصویر برند چیست؟

تمامی فعالیت های سازمان در زمینه های مختلف بازاریابی، پشتیبانی خدمات، تبلیغات و … که منجر به نوع خاصی از درک مشتری از شرکت می شود را تصویر برند می نامیم. در واقع روح اصلی تصویر ذهنی شرکت، ویژگی های اصلی خدمات آن است.

مکانیسم شکل گیری تصویر ذهنی ارباب رجوع – ترکیبی پیچیده از همه نشانه ها، علائم و پیام های ارسالی به مشتری است که در تمام فعالیت های سازمان تجلی می یابد.

اهمیت این امر این است که از یک سو، همه کارکنان سازمان در همه سطوح باید اهمیت روابط خود با مشتریان (در هر مرحله و در هر سطح) را درک کنند تا این رابطه را با تصویر ذهنی مشتری تطبیق دهند.

نوع برند چیست؟

انواع مختلفی از برندها وجود دارد، اما چهار مورد از رایج ترین آنها عبارتند از برندهای مارک دار، برندهای شخصی، برندهای محصول و برند خدماتی.

اهمیت ساخت یک برند چیست؟

برندها مهم هستند زیرا برای شرکت ها و افراد ارزش ایجاد می کنند. برندها همچنین مزایای رقابتی محصولات مانند کیفیت، قیمت، دامنه خدمات و DDR را نسبت به سایر محصولات موجود در بازار بیان می کنند.

یک برند موفق باعث افزایش پایگاه مشتری و ایجاد اعتماد و اعتبار می شود که در نهایت منجر به وفاداری به برند می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.